Vaganova metodikken

DNBS baserer seg på internasjonalt samarbeid med ballettekspertise fra Russland og Ukraina som benytter Vaganova metodikken. Ved satsningspartiene i klassisk ballett undervises elevene etter Russisk ballett metodikk med et utdanningssystem som går over 8 år frem til profesjonell karriere.

20160527 DNBS Eksamen 0041

20120607 DNBS 0553

Begrepet russisk ballett har oppstått nærmest som et synonym for Vaganova metodikken som anerkjennes som en av de ypperste treningsmetoder og som har spredt seg fra Russland til store deler av resten av verden. Den russiske ballettens vugge ligger i St. Petersburg, Russland, på Vaganova akademiet, som ble grunnlagt som en statlig ballettskole i 1738 og ble den første russiske ballettskole som underviste i profesjonell balletttrening. Akademiets metodikk ble utviklet av pedagogen og professoren Agrippina Vaganova. Hun underviste på akademiet fra 1921 til hun døde i 1951. Hun brukte sin kunnskap basert på hennes tidligere pedagoger ved skolen, slik som Jules Perrot, Marius Petipa, Lev Ivanov, Christian Johansson, Enrico Cecchetti, Mikhail Fokine, Nikolai Legat and mange andre. Professor Agrippina Vaganova etablerte strukturen rundt metoden og i dag bærer altså akademiet hennes navn. Fra dette ble ballettmetoden spredt til andre steder og ble fundamentert i Moskva på Bolsjoj akademiet, og i de tidligere Sovjetstatene og i andre deler av verden der russiske metodikere og pedagoger arbeider. Vaganova akademiet har utdannet noen av verdens aller største legender og ballett stjerner, slik som Anna Pavlova, Vaslav Nijinsky, Matilda Kshesinska, George Balanchine, Rudolf Nureyev, Galina Ulanova, Marina Semenova, Natalia Makarova, Mikhail Baryshnikov, Oleg Vinogradov, Yuri Grigorovich, Farukh Ruzimatov, Uliana Lopatkina, Svetlana Zakharova. Mariinskij teateret i St. Peterburg og Bolsjoj teateret i Moskva er i dag hovedsetene for fremførelsen og representasjonen for russisk ballett og klassisk repertoir av ypperste klasse.

“One does not need to be a classical ballet connoisseur to see that all Vaganova Ballet Academy graduates, from core dancers to ballerinas, have similar performance manner: the same style, the same pattern of dance, which manifests itself in harmonious fluidity and expressiveness of the arms, in the responsive flexibility of the body combined with the reliable aplomb and stability of the core, in the noble and natural head position—these are all features of   “Vaganova schooling.” 

Natalia Dudinskaja

20150605 DNBS II 1041-1 20150606 DNBS II 1171

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *